Opskrifter

Når man er på en uges ferie i en autocamper, kan man nok slippe afsted med fastfood og lignende – men under længerevarende ophold har man bedst af at tænke i sunde baner (det meste af tiden). Sådan er det i hvert fald for os – så her vil jeg bringe nogle af de opskrifter, som vi selv benytter os af, og som er velegnede til et køkken af beskedne dimensioner.

“Dagens tallerken”

Denne sunde, nemme ret blev vi inspireret til, da vi besøgte Vegetarisch eethuis de Bron i Brugge – et sted, hvor vi nu med glæde kommer for at spise, hver gang vi er i byen. Det er vi tit!  🙂

Dagens ret består af noget småt, f.eks. et stykke tærte eller et par vegetariske frikadeller, og så forskellige former for årstidens grønt. I vores egen udgave køber vi gerne et eller andet lækkert med hjem og supplerer med revet grønt, et par kogte kartofler fra dagen før måske, lidt salat, en håndfuld dampede bønner – eller hvad vi nu har/er faldet over på markedet. Alt i alt en 7-8 forskellige ting.

Havregrød med tranebær (2-3 personer)

180 gram havregryn, 700 ml vand, 300 ml æblesaft, 2 bananer, 65 gram (1 pose) tørrede økologiske tranebær, 1/2 tsk havsalt, 1 tsk kanel, 1/2 tsk stødt ingefær, 1 tsk ahornsirup.

Kog vandet i en gryde sammen med salt. Tilsæt havregryn og skru ned for varmen til “simrestadiet”. Tilsæt de øvrige ting, undtagen ahornsirup. Rør godt indtil bananerne er moset ud. Grøden er færdig, når den har den ønskede konsistens. Tag gryden af, rør ahornsirup i og lad grøden stå et minut eller to. Rør rundt og server.

Ovnbagte grøntsager

Vidste du, at tomater egentlig har størst helsebringende virkning, når de er opvarmede? En god grund til at tilberede dem i ovn, hvis man har sådan én.

Kom olivenolie i en plastikpose og fyld den med tørrede (eller friske) krydderurter. Hæld derefter forskellige grøntsager i posen og ryst indholdet, så olien og urterne fordeler sig på dem. Det kan være tomater, gulerødder, kartofler, pastinakker og hvad man ellers har – alt skåret i mundrette bidder. Indholdet hældes op i bradepanden og bages ved 200 grader i tyve minutters tid. (Hvis du udelukkende bruger rodfrugter, som jeg gør om vinteren, skal de have længere tid = 40 minutter).

Translate »