Engelske campingpladser

skiptFordi vi tilrettelægger vores rute efter de steder, vi gerne vil se/opleve/fotografere og senere skrive om – eller efter de steder, vi skal hente varer til netbutikken – vælger vi udelukkende campingpladser efter beliggenhed.

DET kan der komme mange sjove oplevelser ud af, for campingpladser er et særdeles vidt begreb i Storbritannien. Og vi er nødt til at holde på en plads, fordi vi ikke holder ferie, men arbejder undervejs og har behov for strøm.

Nogle gange er vi heldige og lander på en plads, der er ekstraordinært lækker – enten fordi den ligger særligt flot og spændende, eller fordi faciliteterne er særligt gode. Men vi lander lige så ofte på pladser, der er … specielle…!

På vores tur i efteråret ankom vi til en campingplads i udkanten af Yorkshire Dales. Vi kørte over en lille, meget smal bro (vi kunne se andre autocampere i det fjerne, så det kunne åbenbart lade sig gøre) og ind på en gård, der lignede noget, der var løgn. Ét rod af bygninger, murbrokker, biler, gøende hunde, høns og jeg ved ikke hvad.

Der var ingen reception; ingen til at tage imod, så jeg måtte på jagt efter menneskeliv. Jeg fandt en ung mand, der på klingende “yorkshirsk” fortalte mig et eller andet med en hvid trappe ved én af de mange bygninger, og da jeg kom hen til den bygning, fandt jeg en anden mand, der forklarede mig noget andet uforståeligt.

Heldigvis kom vores “værtinde” hjem i det samme. Hun var til at forstå – så nogenlunde – og hun gav os frit valg på alle hylderne på den øverste mark og forsvandt.

På den øverste mark var der sten, så vi ikke kørte fast, og strøm, så vi kunne arbejde. Vi kunne endda bruge vores internet, hvilket aldrig er en selvfølge. Og så havde vi en fantastisk udsigt til solnedgang, får og grønne marker. Senere fandt jeg – til min forbavselse – ud af, at badeværelserne var nærmest elegante.

Så på den måde får mange mange oplevelser. Det er i hvert fald aldrig kedeligt at rejse rundt i autocamper i UK… 🙂

Magelighed

sengemiljøHvis man ser på campingvogne, er der tit en hylde, en væglampe eller noget andet, der lige præcis gør det mindre rart at sidde i sengen.

Således også i vores autocamper. Der er en vældig udmærket hylde med kant, hvor der kan stå mange småting, men den er lige i “nakkehøjde”.

Så vi har fået skåret en fin, skrå skumgummiryg i en passende bredde, der lige kan skubbes ind under hylden og give lidt afstand. Med hovedpuden i ryggen sidder man SÅ godt – og sengen kan nu i dagtimerne forvandles til en “daybed”, hvor man kan læse og se TV.

Ahhh….

Autocamperes indretning

Rear-lounge

Vi kigger tit på engelske autocampere, fordi de er så hyggelige – og helt, helt anderledes end dem, vi kender herhjemme. I hvert fald på nogle punkter…

For det første har de nogle dejligt tykke sæder, som man sidder særdeles komfortabelt i.

For det andet har de et rigtigt komfur, så man kan lave en ordentlig søndagsmiddag. Jeg tror aldrig, at jeg har set en engelsk autocamper – eller campingvogn for den sags skyld – uden komfur.

Og for det tredje har englænderne en forkærlighed for U-siddegruppen bag i bilen. DET har jeg også; også selv om man så skal rede op om aftenen. Men det gør jeg i forvejen, fordi vi bruger sengen nede bagi som “flydemøbel”.

Så når snakken går på nye muligheder og ønsker… så vil det nok være sådan en engelsk udgave i passende længde (ikke over 6 meter).

Måske en dag… 😉

Forårsfornemmelser

smukkewalesDer er forår i luften! I hvert fald her hos mig, for planlægningen af næste tur rundt i Storbritannien er så småt begyndt.

Jeg har endnu ikke helt fundet ud af, hvor rejsen går hen næste gang. Det kunne være Cornwall, fordi der generelt er et mildere klima i årets tidlige måneder. Det kunne være Wales, som er så utroligt spændende at rejse rundt i. Og det kunne være Norfolk/Suffolk, som jeg længe har haft lyst til at gense og udforske.

Jeg glæder mig under alle omstændigheder vildt til at være nomade igen, for livet i en autocamper passer mig så fint. At sidde ved morgenbordet og snakke om, hvorvidt vi skal tage turen nordpå til stranden eller sydpå til en eller anden spændende by. Om vejret er til fotografering eller museumsbesøg. At nyde udsigten fra en bakketop eller fra haven til et historisk hus, mens man inspireres til det næste projekt.

Det bliver spændende at se, hvad det ender med. Men til april går det løs 🙂

Tiden løber

strand2Jeg er nok ikke den eneste, der synes, at tiden løber. Min far sagde altid, at tiden løb hurtigere, jo ældre man blev – og der er noget om det.

Men jeg har også bemærket, at der er stor forskel på, hvordan man lever sit liv. Når man har nogenlunde ens dage med det samme mønster, så piler tiden afsted. Når man derimod har stor afveksling i tilværelsen, så går tiden ned i gear.

Jeg mærker en tydelig forskel på de uger og måneder, hvor vi kører rundt i autocamperen. Vi flytter os jævnligt, ser nye steder og oplever en masse – og efter en tid ser vi på hinanden og undrer os over, at vi f.eks. kun har været afsted i en uge.

Men når vi, som nu, bor i sommerhus og hurtigt etablerer rutiner med arbejde, lange traveture med hunden og afslapning… så går dagene hurtigt over i hinanden, så at sige.

Jeg er glad for forandringen, for jeg er glad for begge dele. Jeg er glad for roen i hverdagen, når vi er i hus – og jeg elsker mit omflakkende liv, når den tid kommer.

I går gik jeg vores lange tur fra huset og ned til stranden, der var helt øde med undtagelse af en fisker, der brød den rolige havoverflade med sin snøre.

Hunden nød det; jeg nød det – og samtidig glæder det mig, at jeg om nogle måneder skal på farten igen.